Kalau mahukan hidangan makanan yang terjamin bersih dan halal, kenalah langgani kedai makan atau restoran yang papar logo ‘Halal’ JAKIM yang sah dan tulin.
Berkonsepkan ‘Halalan Toyyiban’, selain penyediaan makanan dan minuman dari bahan yang Halal, restoran kena patuh kepada cara penyediaan makanan, penghidangan makanan dan penjagaan persekitaran premis yang murni dan bersih sepanjang masa utk kekalkan status ‘Pensijilan Halal’ kedai.
Benarlah Halal bukan sekadar ‘Halal Food’ yang harus menepati ‘strict compliance’ berkaitan bahan, proses pengeluaran, premis perkilangan dan pembungkusan produk untuk harus beroperasi berkonsepkan ‘from farm to fridge’ untuk melibatkan sama ‘Halal Feedlots’ dan ‘Halal Logistics’ pula.
Lalu, sayugia ‘Halal Compliance’ turut mengambil kira kebajikan, kesihatan, dan bahan makanan ternakan, selain mempastikan proses yg mencegah dari berlakunya unsur penganiayaan pada ternakan semasa proses penternakan, pengumpulan, pengangkutan dan penyembelihan, sungguhpun disembelih cara Islam.
Ya, luas sungguh potensi skop ‘Pensijilan Halal’ ini yang mahu dipikul tanggungjawabnya oleh JAKIM yang turut mencakupi ‘Halal Restaurant’, ‘Halal Cosmetics’, ‘Halal Medicine’, ‘Halal Apparel’, ‘Halal Fashion’, dan ‘Halal Hotel’ juga.
Apparently, ‘Halal’ is fast becoming an Industry and a commercial Brand for itself.
Sayugia ‘Malay and/or Muslim Entrepreneurs’ di Malaysia melihatnya sebagai peluang perusahaan dan perniagaan yg berpotensi sangat baik dan besar untuk memajukan ekonomi dan kebajikan ummah Melayu/Islam di Malaysia dan di persada Antarabangsa.
Apapun, biar ia menjadi satu opsyen kepada Pengeluar, Penyedia dan Pengguna (termasuk yg Muslim) atas prinsip “Tiada Paksaan Terhadap ‘Deen’ Islam”.